Een duurzaam forum
Een event dat niet op een duurzame manier georganiseerd wordt? We kunnen het ons niet voorstellen. En dat geldt natuurlijk dubbel en dik voor dit SDG-Forum. Hoe we het SDG-Forum op een zo duurzaam mogelijke leest schoeiden, zetten we hieronder op een rijtje... zodat jij hier inspiratie uit kunt putten voor jouw volgende event.
De locatie - het Flageygebouw
Een pakketboot verandert niet makkelijk van richting. Je zou dus denken dat dat ook geldt voor het Flageygebouw dat de bijnaam 'pakketboot' draagt.
En inderdaad. Doordat Flagey deels geklasseerd is, zijn er niet op alle vlakken doorgedreven duurzaamheidsingrepen mogelijk. De in 2002 beëindigde vernieuwingswerken zorgden er echter wel voor dat het iconisch gebouw een nieuwe bestemming kreeg. Op die manier werd waardevol erfgoed behoed voor verloedering en is het inzetbaar voor de generaties die komen.
1.600 m2 zonnepanelen op het dak zorgen voor een groot deel van de benodigde elektriciteit. De pompen en motoren die de verwarming en koeling aansturen, werden uitgerust met snelheidsregelaars die een meer efficiënte werking garanderen. Dienstverplaatsingen gebeuren met een elektrische auto.
Door zijn publieke functie, voldoet het gebouw ten slotte ook volledig aan de eisen qua toegankelijkheid voor mensen met een fyseke beperking.
Mobiliteit
Flagey is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Daarnaast is er een Villostation op het Flageyplein en een fietsenstalling op het Heilig-Kruisplein. Bij de communicatie rond het SDG-Forum maakten we de deelnemers regelmatig attent op deze duurzame verplaatsingsmogelijkheden én op de Brusselse verkeerssituatie...
Het programma telde ook twee buitenlandse sprekers. Hilary Tam van Futerra (en haar collega) gebruikten de Thalys om vanuit Londen naar Brussel te reizen (en terug). Jeffrey Sachs hoefde zelfs niet te reizen. Hem lieten we aan het woord via een live Skype-verbinding.
Stands
Het SDG-Forum bood twaalf stands aan. Het ingezette materiaal beperkten we tot een minimum en was ook volledig herbruikbaar. We keken er zorgvuldig op toe dat elke standhouder zijn materiaal netjes weer mee kon nemen. Wat door vergetelheden toch achterbleef, kwam nadien op het juiste adres terecht.
Communicatie
De communicatie rond het SDG-Forum verliep uitsluitend digitaal en dat via de SDGs-website, sociale media en e-mailings. Enkel bij het onthaal kwam nog papier kijken met een programma en de SDG Barometer-brochure. Beide werden geprint/gedrukt op gerecycleerd papier.
Door in de opmaak het jaartal weg te laten, blijven alle roll-up banners van het Forum inzetbaar voor verdere edities.
Catering
De catering voldeed quasi perfect aan alle mogelijke duurzaamheidseisen:
- een 70% veggie-/30% vegan-aanbod bewees dat dergelijke catering smakelijk is en er ook zo uitziet;
- seizoensgebonden, verse groenten;
- herbruikbaar bestek en servies;
- wijnen, fruitsap, koffie, melk, thee en koekjes waren fair trade of bio;
- kraantjeswater in karaf;
- voor zover in regel met de voedselveiligheid, werden overschotten dezelfde avond nog verdeeld in het Maximilliaanpark en aan het station Brussel-Noord.
Varia
- Voor de SDG Bingo riepen we de deelnemers op om hun eigen, in een uithoek van hun ladenblok liggende lanyard mee te brengen. Velen deden dat.
- Voor de vertaling werden herbruikbare koptelefoons ingezet. Ook al dienden we in de loop van de dag naar zes verloren schapen op zoek te gaan...