Languages

Hoe werkt Fair Trade? #BelgianFairtradeWeek

Deel dit met

Aangezien de Week van de Fair Trade op woensdag 3 oktober van start gaat, publiceert de krant Metro, SDG Voices 2018, een artikel over de voorwaarden en de plaats van deze markt in de wereldeconomie.

De afgelopen jaren is de verkoop van fairtradeproducten gestaag toegenomen met zo’n 10 % per jaar, wat neerkomt op een waarde van bijna 145 miljoen euro. Deze cijfers zijn goed nieuws omdat ze aantonen dat eerlijke handel geen nichemarkt is. Toch zitten we nog heel ver van de totale economische waarde van de agrovoedingsmarkt. Er is nog een zeer lange weg te gaan om de producenten een deftig inkomen te kunnen geven.

Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium, zet zich in voor een uitbreiding van het systeem van de gegarandeerde minimumprijs.

Op dit moment ontvangen de producenten slechts 6 tot 7 % van de gecreëerde toegevoegde waarde, wat heel weinig is. Onder deze omstandigheden is het voor hen moeilijk om uit de armoede te geraken.

Waarom een minimumprijs garanderen?

Elk verkocht fairtradeproduct werd tegen een minimumprijs aangekocht bij de producent. Koffie bijvoorbeeld heeft een gegarandeerde minimumprijs van 1.3 $ per pond. Momenteel ligt de marktprijs lager dan 1 $, maar dankzij het label ontvangt de producent toch zijn 1,3 $ per pond verkochte koffie. Als de marktprijs ooit hoger ligt dan de minimumprijs, zal uiteraard de marktprijs gelden.

Daarnaast houdt het fairtradelabel ook de betaling van een premie in.

De premie wordt op een aparte rekening gestort en financiert het duurzameontwikkelingsplan dat elke coöperatieve die over een label beschikt, moet hebben aangenomen.

Deze financiële steun is welkom om verschillende sociale en economische projecten uit te voeren, zoals de bouw van een school of de aankoop van een vrachtwagen.

Een Belgische stap naar de implementatie van SDG's 2 en 8

Net als onze Europese buren is België een goede leerling als het gaat om de implementatie van de SDG's 2 (geen honger) en 8 (waardig werk en economische groei), met name door allerlei acties op het gebied van eerlijke handel. De campagne “Maak van België het Land van de Fair Trade” kende in 2017 al goede resultaten:

  • 95% van de Belgen heeft al gehoord over fair trade;
  • Belgen geven ongeveer 15 euro per jaar uit aan fair trade;
  • alle grote supermarkten verkopen fairtradeproducten in België;
  • 51% van de gemeenten zijn "fairtradegemeenten";
  • fair trade wordt gemiddeld 600 keer per jaar vermeld in de belangrijkste media;
  • etc.

Deze campagne wordt ook dit jaar weer voortgezet. Wat is het doel? Ervoor zorgen dat tegen 2020 “de keuze voor eerlijke handel in het DNA van de Belgen zit”. 

Ontdek deze week meer over fair trade met het programma van de editie 2018.