Languages

SDGs in de praktijk: Colruyt Group toont hoe.

Deel dit met

Elke maand interviewen we een persoon die zich vanuit de overheid, het middenveld of de privésector sterk engageert voor de Sustainable Development Goals (SDGS). Deze maand spraken we met Koen De Maesschalck, Corporate affairs and communication manager bij  Colruyt Group. Colruyt Group werd vorig jaar samen met 7 andere organisaties verkozen tot SDG Voice 2017. In het verleden heeft Koen voor de Belgische Retailer de afdeling milieu en ontwikkeling op poten gezet. Tegenwoordig is hij samen met zijn team de drijvende kracht achter Colruyt Group’s SDG-ambassadeurschap.

FIDO Wat hebben jullie als SDG-voice precies gedaan om de SDGs bekend te maken bij het grote publiek?
Koen De Maesschalck « Ons jaar als SDG Voice vliegt echt voorbij met een hele hoop evenementen en initiatieven die wij zelf of in samenwerking met partners georganiseerd hebben. Als SDG-ambassadeur willen wij drie doelgroepen bereiken: onze collega-distributeurs en leveranciers, onze  klanten en onze medewerkers. We hebben bijvoorbeeld in onze communicatie naar klanten toe alle initiatieven en acties van Colruyt Group gekaderd binnen de SDGs. Zo kan de klant de link maken tussen de SDGs en wat er bij ons precies gebeurdop vlak van duurzaamheid. Op deze manier krijgen klanten een meer tastbaar en concreet beeld van die SDGs. Hetzelfde hebben we ook gedaan bij onze medewerkers. We hebben de SDGs intern gepromoot met een informatieve video, artikels in onze bedrijfskrant en interactieve sessies. Die interactieve sessies waren heel populair.  »

FIDO Wat moet ik mij precies voorstellen bij die interactieve sessies?
Koen De Maesschalck
« We hebben o.a. Peter Wollaert van Cifal naar hier gehaald om zich samen met ons te verdiepen in de SDGs en te kijken welke SDG past bij welk project. Dankzij die sessies hebben we een plan kunnen uitstippelen om de SDGs te integreren in onze beleidsvoering op vlak van onze drie grote werkdomeinen: mens, milieu en product.  Dat was een vruchtbare oefening voor ons als bedrijf. Bij Colruyt Group zetten wij ons in voor een duurzaam beleid. De SDGs waren ons dus niet onbekend, maar dankzij ons ambassadeurschap is de integratie van de SDGs wel in een stroomversnelling geraakt. We hebben al onze initiatieven gelinkt aan de SDGs. Het grote voordeel hiervan is dat je dan opeens ziet waar je blinde vlekken zijn. »

FIDO Waar lagen jullie blinde vlekken precies?
Koen De Maesschalck
« Bij Colruyt Group zijn we vooral actief rond milieu en energie, maar rond SDG 16 vrede en  partnerschappen deden wij bijvoorbeeld een stuk minder. Daarom hebben wij in samenwerking met zes enthousiaste mensen uit verschillende sectoren het spel “Mobility is a serious game”  ontwikkeld. Mobiliteit is als groot retailbedrijf een belangrijk thema. Elke dag verplaatsen onze 29 000 medewerkers zich naar het werk, onze klanten verplaatsen zich om boodschappen te doen bij ons en onze goederen moeten ook elke dag bij de winkels geraken. Het resultaat is een participatief spel waar je samen zoekt naar een oplossing die je op voorhand niet kent. Uitdagend, en plezier verzekerd! »

Het ligt misschien niet voor de hand maar zelfs een SDG zoals SDG 16 rond vrede is belangrijk voor een bedrijf. Daarom hebben wij een bemiddelingsplatform opgestart samen met zielsgenoten. Zo kunnen we meer voor bemiddeling kiezen in plaats van naar de rechtbank te stappen.

FIDO Je zei dat Colruyt Group ook meer moest inzetten op SDG 16 rond vrede. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Koen De Maesschalck
  «Wij hebben SDG 16 concreet gemaakt door in plaats van in conflict te gaan en naar de rechtbank te stappen voor bemiddeling te kiezen. Samen met een aantal gelijkgestemde bedrijven, hebben wij een forum rond bemiddeling opgezet. Binnen dit platform wordt er dus gekeken of we niet eerder kunnen overgaan tot bemiddeling in plaats van de zaak in de rechtbank aan te vechten. »

FIDO Dat forum is dus eigenlijk opgericht dankzij jullie ambassadeurschap?
Koen De Maesschalck « Het idee leefde al. Door SDG voice te worden, hebben we het concreet in de wereld kunnen zetten.  De SDGs  zijn een heel ruim kader. Het is in het begin niet makkelijk om je weg erin te vinden, maar het biedt ook veel voordelen. Je moet de SDGs hanteren als een referentiekader waaraan je je werk kan aftoetsen. Dat moedigt aan om duurzame ideeën of initiatieven als prioritair te beschouwen.  »

FIDO Hoe kijken jullie eigenlijk naar jullie jaar als SDG Voice?
Koen De Maesschalck « We kijken absoluut met een fijn gevoel terug. Het is een eer om een Voice te zijn. De SDGs zijn ook heel verfrissend met die felle kleurtjes en het ruime, universele kader. Het geeft een meerwaarde in de werking en in de duurzaamheid van een bedrijf. Ze zijn intussen goed geïntegreerd in onze dagelijkse werking. Ik ben ervan overtuigd dat we daar de komende jaren nog de vruchten van zullen plukken. »

Voor meer informatie over de SDG-initiatieven van colruyt kan je een kijken nemen op hun website simplesustainable.com