Languages

Joker, 'SDG Voice 2018': « We willen reizigers hun favoriete SDG-spot laten ontdekken »

Share this on

De SDG Voices zetten de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in de verf. In 2018 dragen zes nieuwe organisaties deze titel uit. Reisorganisatie Joker is één van hen.  Al sinds 1981 maakt Joker van duurzaam reizen een avontuur. Anderen ontmoeten en van elkaar leren, dat is volgens Joker de essentie van reizen. We spraken met duurzaamheidsmedewerkers Greet Huybrechts en Hannelore Akkermans over hun plannen als SDG Voice.

FIDO. Hoe passen de SDGs en reizen te samen?
Greet Huybrechts
« Duurzaam Toerisme maakt deel uit van het Joker DNA sinds de oprichting – al lang voor de SDGs bestonden. Duurzaam Toerisme draait net als de SDGs rond 5 principes: People, Planet, Prosperity, Peace en Partnership. Joker heeft daar nog een 6de P aan toegevoegd – die van Pleasure! Reizen en genieten, dat gaat natuurlijk hand in hand. »

Quote “Toerisme is goed voor zo’n 10% van de wereldeconomie. Als iedereen op een verantwoorde manier reist, heeft dat een gi-gan-tische positieve impact”

Hannelore Akkermans « Binnen het toerisme kom je in contact met quasi alle SDGs, omdat het zo’n brede sector is die wereldwijd zit. De sector is goed voor zo’n 10 % van de wereldeconomie en 1 op 10 jobs wereldwijd. Jaarlijks reizen er meer dan een miljard mensen internationaal. Stel nu dat iederéén op een verantwoorde manier reist. Dat zou een gi-gan-tische positieve impact betekenen. Voor reisorganisaties en reizigers betekent dat een enorme kans om een verschil te maken. Het probleem van toerisme is dikwijls dat men die kans niet goed benut. De toeristen maken veel plezier, maar zorgen onbedoeld ook vaak voor overlast bij de lokale bevolking. »
Greet Huybrechts « Dat is natuurlijk jammer, want toerisme is een belangrijke hefboom voor wederzijds begrip en waardige levensomstandigheden. Dat ambiëren wij ook bij joker. Wij brengen reizigers op een respectvolle, gelijkwaardige manier in contact met het land, de bevolking en het cultureel erfgoed. Zo blijft plezierig voor iedereen. Reizigers halen uiteraard ook voldoening uit het feit dat lokale ondernemers hun zaak op een menswaardige manier kunnen blijven runnen»

FIDO. ‘Joker verlegt je grenzen’ is al jaren jullie slogan, maar maken jullie deze slogan ook waar?
Hannelore Akkermans
« Uit onze recente impactmeting blijkt dat 46 % van onze klanten vindt dat ze veranderd terugkomen van een reis. Bij mensen die voor een eerste keer meegaan met ons, is dat zelfs 55%. Mensen merken veranderingen in hun persoonlijke ontwikkeling. Ze durven dingen te doen die ze anders nooit gedaan zouden hebben. Er zijn zelfs mensen die een openbaring hebben op reis en vinden dat hun leven niet de juiste richting uitgaat. Ze veranderen prompt van job na hun terugkomst. »
Greet Huybrechts « Die bevraging had eigenlijk drie interessante uitkomsten. Mensen willen nog meer op reis na een Joker-reis, dat was niet echt een verrassing. Maar ze staan ook meer open voor wat ze niet kennen, ze hebben hun blik verruimd en ze hebben meer begrip en waardering voor andere culturen. Zulke persoonlijke veranderingen hebben een impact op latere levenskeuzes en zo faciliteren wij ook maatschappelijke verandering. »

FIDO. Hebben jullie tips om duurzaam te reizen?
Greet Huybrechts
« Hier kunnen we uren, dagen mee vullen, maar we zullen ons beperken tot de basics! Een van de belangrijkste tips die we kunnen meegeven is: let op waar je je geld uitgeeft. Geld is het krachtigste middel dat je hebt om lokaal voor ontwikkeling te zorgen. Kies dus voor lokale ondernemers die hun personeel faire lonen en goede arbeidsomstandigheden bieden. Zorg vooral dat je zelf een goed gevoel hebt bij hetgeen dat je daar doet. Bij Joker werken we met reisbegeleiders die de bestemmingen goed kennen en we hebben goede contacten met lokale partners. Respect voor de plaatselijke bevolking en cultuur blijft op elk moment van de reis ontzettend belangrijk.»
Hannelore Akkermans « Wij raden het ook af om deel te nemen aan olifantenritten en andere excursies met kwetsbare dierensoorten zoals bijvoorbeeld schildpadden. Als je de plaatselijke fauna en flora wilt ontdekken, ga je het best voor duurzame safari’s. Ook vinden wij het belangrijk om te kiezen voor de meest milieuvriendelijke manier om je te verplaatsen en als het echt niet anders kan om te vliegen, kies dan zeker voor een CO2-compensatie. »
Greet Huybrechts « Als je duurzaam wilt reizen, moet je uiteraard rekening houden met het milieu en de natuur. Let dus op je verbruik en wat je achterlaat. Zeker als je bedenkt dat reisbestemmingen vaak te kampen hebben met schaarste op vlak van water en energie, en overlast van afval en vervuiling. Vaak zit het verschil in kleine dingen, zoals geen lange douches nemen, geen producten meenemen die schadelijk kunnen zijn voor het milieu, etc.  »

Er zijn ontelbaar veel SDG-spots op de wereld! We willen reizigers hun favoriete SDG-spot laten ontdekken.

FIDO. Als SDG Voice willen jullie op zoek gaan naar de SDG-spot. Wat is dat precies, die SDG-spot?
Hannelore Akkermans
« Er is niet één, maar er zijn ontelbaar veel SDG-spots op de wereld! We willen reizigers hun favoriete SDG-spot laten ontdekken. De ‘SDG’-spots kan je ook niet zomaar op de wereldkaart vastpinnen, want het zijn geen geografische locaties. Het zijn eerder activiteiten, momentopnames, ervaringen of initiatieven die mensen op reis kunnen tegenkomen. De SDGs zijn eigenlijk overal op reis aanwezig. Het is maar een kwestie van ze op te merken. Deze open manier van kijken willen we als SDG Voice echt stimuleren bij reizigers»
Greet Huybrechts « Een echte SDG-spot is een win-win voor iedereen: de reiziger kan genieten van een fijne ervaring en tegelijkertijd ‘goed doen’, de lokale bevolking wordt er beter van en natuurlijk is een goede SDG-spot ook vriendelijk voor de planeet. Dat klinkt als puur genieten, toch? Binnenkort kan je ook jouw eigen favoriete SDG-spot met ons delen door de #MySDGspot challenge aan te gaan.»

De SDG Voices zijn een initiatief van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling. In 2016 gaf Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling het officiële startsein voor de SDG Voices Belgium campagne.  Naar internationaal voorbeeld werden 8 organisaties tot woordvoerders van de SDGs gekroond. In 2017 ging deze eer naar GoodPlanet, Bond Beter Leefmilieu, Stad Gent, Duo for a Job, Colruyt Group, Mouvement Action Paysanne, CNCD (Nationaal Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking) en 11.11.11. Vanaf heden mogen zes nieuwe organisaties deze titel met trots uitdragen. Elke dag stellen we een nieuwe SDG Voice voor. Houd dus zeker onze website en sociale media in het oog!