Languages

Logistics van food, beverage & retail

Vergroening binnenvaart

Projet

Share this on

Starting
01 January 2016 (All day)
Ending
31 December 2020 (All day)
Short description

Door de inzet van de nieuwste technieken voor voortstuwing en nabehandeling zorgt Nedcargo in samenwerking met schippers en klanten dat hun nieuwe binnenvaartschepen nu al aan de strengste toekomstige normen voor uitstoot voldoen. Daarnaast zet Nedcargo in op het gebruik van milieuvriendelijke brandstoffen (biodiesel en waterstof) voor bestaande schepen.

Description

Nedcargo is een voorloper in het vergroenen en verduurzamen van de binnenvaart. In samenwerking met schippers en klanten onderzoeken en benutten wij alle mogelijkheden om uitstoot van CO2 en fijnstof van de voor Nedcargo varende binnenvaartschepen te minimaliseren. Een goed voorbeeld hiervan is de MSC Poolster van schipper Patrick Borms die afgelopen jaar in de vaart is gebracht en onder Belgische vlag voor Nedcargo op het Antwerpen-Rotterdam traject ingezet wordt. Dit is een elektrisch aangedreven schip waarbij de benodigde elektriciteit opgewekt wordt door bijzonder efficiënte en schone dieselgeneratoren. Met behulp van de modernste nabehandelingstechnieken wordt hiermee een reductie van CO2-uitstoot tot 20% gerealiseerd en vermindert de uitstoot van NOx en roet met 80% t.o.v. een traditioneel schip.

Nedcargo laat op dit moment een tweede elektrisch schip (Gouwenaar 2) bouwen dat vanaf augustus 2017 op het traject Alpherium-Antwerpen ingezet zal worden. De Gouwenaar 2 is speciaal ontworpen om binnen de beperkingen van vaarweg Gouwe zoveel mogelijk containers mee te kunnen nemen. De innovatie zit vooral in het ontwerp van het onderwaterschip en de voorstuwing. Door te kiezen voor elektrische aandrijving achterin en de energiecentrale voorin hebben we samen met het MARIN (een toonaangevend onafhankelijk maritiem onderzoeksinstituut) een hydrodynamisch optimaal achterschip kunnen ontwerpen waardoor het schip met lager vermogen kan varen en zo een veel lager brandstofverbruik zal hebben. De dieselgeneratoren worden voorzien van de meest geavanceerde nabehandelingstechnieken om aan de strenge CCR 2020 eisen te voldoen. En de modulaire opbouw van de energiecentrale voorin stelt ons in staat om over een paar jaar de dieselgeneratoren te vervangen door een waterstofcel om zo de uitstoot van CO2 en fijnstof tot nul te reduceren. Op termijn zullen meer van deze schepen aan de vloot toegevoegd worden. Ondertussen werken wij ook aan het slimmer maken van de Gouwenaar 2 om het zo te verder te ontwikkelen tot een semi-autonoom schip.

Naast milieuvriendelijke nieuwe schepen zetten wij ook in op het vergroenen van bestaande schepen. Waar mogelijk willen we bestaande schepen voorzien van nabehandelingstechnieken door middel van retrofit. We doen actief onderzoek naar het gebruik van schonere brandstoffen in bestaande schepen en starten binnenkort een proef met duurzame biodiesel (HVO).

Verder maken wij ons sterk voor optimale doorstroming op vaarwegen en goede en betrouwbare afhandeling op terminals, zodat we in combinatie met een goede en slimme planning de schepen op optimale snelheid kunnen laten varen en zo het brandstofverbruik en de resulterende uitstoot kunnen verminderen.
Omdat we de benodigde vergroening van de binnenvaart niet alleen kunnen bereiken, delen we onze ideeën, bevindingen en ervaringen met innovaties en verbeteringen breed, zodat ook andere schepen en ondernemingen er hun voordeel mee kunnen doen.

Name of organizer
Nedcargo Multimodal
Organizer Categories
Bedrijf
Nom de contact (visible)
Bert Van Grieken
Lieu
Port of Antwerp
Delwaidedok 702
Antwerpen 2040
Belgium
Disabled accessible
No

Location Map