Languages

Hidrodoe is één van de SDG Voices 2019

Share this on

De SDG Voices zetten de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in de verf. In 2019 dragen zes nieuwe organisaties deze titel uit. Het Waterdoecentrum, Hidrodoe, is één van hen. We spraken met Hilde De Laet, hospitality manager , over hun plannen als SDG Voice.

FIDO: Hidrodoe is een interactief waterdoecentrum en jullie missie is mensen onderwijzen over water. Hoe is het gesteld met onze kennis over water?

Hilde De Laet: « Water is in onze moderne samenleving een evidentie geworden. Bij Hidrodoe willen we mensen laten nadenken en verwonderen over verschillende aspecten van water. Wist jij bijvoorbeeld dat we dagelijks gemiddeld 110 liter water per persoon verbruiken in België? In Senegal is dat maar 29 liter per persoon per dag. Veel van onze bezoekers zijn zich daar niet van bewust.

Wij geloven sterk dat kennis over water ook respect voor dit kostbare product met zich meebrengt. Een grondige kennis van water is heel belangrijk om ieders gedrag te beïnvloeden, te veranderen, te transformeren. Dit vraagt een continue inspanning. Water is een onontbeerlijk natuurproduct en een bron van alle leven op aarde. Water speelt eigenlijk in alle 17 SDGs een belangrijke rol: bijvoorbeeld oorlog om water, het belang van water in onze economie, ongelijkheid door water of het gebrek eraan, noem maar op… »

In België verbruiken we gemiddeld per persoon 110 liter water. In Senegal is dat maar 29 liter per persoon per dag. Veel van onze bezoekers zijn zich daar niet van bewust.

FIDO: Wat kunnen we als consument doen om duurzamer met ons waterverbruik om te springen?

Hilde De Laet: « Op de eerste plaats de werkelijke waarde van water beseffen. Weten hoe gelukkig wij ons mogen prijzen dat we gewoon de kraan kunnen opendraaien en er lekker, fris en drinkbaar water uitkomt.  Daarnaast vind je in Hidrodoe 101 tips die je kunnen helpen om met water op een duurzame manier om te springen.

Hier zijn alvast 10 nuttige tips:

  1. Neem een douche in plaats van een bad
  2. Draai de kraan zo snel mogelijk dicht bij het handen wassen
  3. Installeer een spaarkop op de spoelbak van het toilet
  4. Time je douchetijd in de badkamer, hou deze zo kort mogelijk
  5.  Hergebruik water of gebruik regenwater waar je kan
  6. Spoel je tanden met water uit een beker
  7. Zorg voor volledig gevulde toestellen (vaatwas- en wasmachine)
  8. Vermijd besproeien van je tuin met kraantjeswater
  9. Hou je watermeter in het oog zodat je lekken snel kan detecteren en repareren
  10. Installeer een spaardouchekop en mengkranen

Pidpa-klanten kunnen ook een waterscan aanvragen. Met deze waterscan onderzoeken we samen met de klant zijn waterverbruik en dus ook hoe de waterfactuur verminderd kan worden. »

FIDO: Een vraag waar jullie waarschijnlijk wel het antwoord op weten: flessen- of kraantjeswater?

Eén liter kraantjeswater kost maar € 0,004, terwijl je voor een fles mineraal water al gauw € 0,60 per liter betaald. Voor welk ander product betalen klanten nu 150 keer meer?
 

Hilde De Laet: « Kraantjeswater zonder twijfel natuurlijk! Het is de missie van Hidrodoe om het drinken van kraantjeswater te promoten. In België is het trendy om water uit een fles te drinken. Een gemiddelde Belg drinkt 148 liter flessenwater per jaar, dat is zes keer meer dan de gemiddelde wereldburger. Hiermee zijn we de vierde grootste flessenwaterdrinkers, na Italië, Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten.

Kraantjeswater is nochtans voor iedereen makkelijk toegankelijk, milieuvriendelijk, onuitputtelijk, lekker, gezond en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Je moet niet sleuren met flessen en je helpt de berg plastic afval verminderen. Bovendien is er dan ook nog minder transport van de flessen nodig en dus minder CO2 uitstoot. Kortom, niets dan voordelen. En het kraantjeswater in België is van uitstekende kwaliteit en wordt constant gecontroleerd.

Wist je dat één liter kraantjeswater maar € 0,004 per liter kost? En dat je voor een fles mineraal water al gauw € 0,60 per liter betaald? Voor welk ander product zijn klanten bereid om 150 keer te veel te betalen? Tel het zelf maar even uit! Kraantjeswater is spotgoedkoop en daar zit inbegrepen: levering thuis, afvoer en zuivering. Gezondheid! »

FIDO: Wat zijn jullie plannen als SDG Voice 2019?

Hilde De Laet: « Gedurende het hele jaar belichten we de 17 verschillende SDG's. Om de 3 weken worden één of twee SDG's in de spotlights gezet. Zo willen we onze bezoekers de SDG's leren kennen en hen inspireren om zelf ook de handen uit de mouwen te steken. Want zoals J.R.R. Tolkien zei: "zelfs de kleinste persoon kan de koers van de toekomst veranderen." Met meer dan 58.000 bezoekers per jaar bereiken we al heel wat mensen. In Hidrodoe komen alle leeftijden en alle soorten bezoekers langs, het ideale publiek dus om warm te maken voor actie! Samen werken aan een betere wereld voor iedereen.

Om al een tipje van de sluier te lichten, al enkele acties op een rijtje:

  • Voor scholen geven we een wetenshapshow over de plastic soep.
  • Tijdens de zomervakantie kan je een reis doorheen alle 17 SDG’s maken.
  • Tijdens een hindernissenparcours kan je proper water te halen zoals ze het doen in vele landen met minder goede sanitaire voorzieningen.
  • We lanceren een prachtige postercampagne.

En zo zijn er nog veel leuke en interactieve acties voorzien. Kom ze zelf ontdekken met de klas of met vrienden en familie en help ons mee inspireren over water en duurzaamheid. »

Meer informatie over Hidrodoe vind je op de website www.hidrodoe.be/sdg  en hun sociale media: Twitter en Facebook

 

*De SDG Voices zijn een initiatief van het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling. In 2016 gaf Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling het officiële startsein voor de SDG Voices Belgium campagne.  Naar internationaal voorbeeld worden elk jaar een aantal organisaties tot woordvoerders van de SDGs gekroond. In 2019 dragen zes nieuwe organisaties – Hidrodoe, Janssen Pharmaceutica, Ubuntu Festival, VIA Don Bosco, FairFin en Rikolto – deze titel met trots uit. Elke dag stellen we een van onze nieuwe SDG Voice voor. Houd dus zeker onze website en sociale media in het oog!*