Languages

Belgische ambassadeurs promoten in 2019 Duurzame Ontwikkeling

Share this on

Brussel, maandag 7 januari 2019 – Voor het derde jaar op rij selecteert minister voor Duurzame Ontwikkeling , Marie Christine Marghem, een aantal ambassadeurs om het grote publiek warm te maken voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) van de Verenigde Naties. Zes organisaties - Rikolto, VIA Don Bosco, Ubuntu Festival, Janssen Pharmaceutica (J&J), Hidrodoe en FairFin - zullen als  ‘SDG Voice 2019’ concrete acties opzetten om de SDGs te realiseren.

De nationale insteek van een mondiale agenda

De 17 Sustainable Development Goals (SDGs) van de VN Agenda 2030 vormen een wereldwijd actieplan om onder meer armoede uit de wereld te helpen, ongelijkheid te bestrijden en klimaatverandering aan te pakken. Om deze doelstellingen in België te promoten duidt de minister van Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling, Marie Christine Marghem voor het derde jaar op rij, onder advies van haar administratie en een externe jury,  een aantal ambassadeurs of ‘SDG Voices’ aan.  Vanaf vandaag mogen Rikolto, VIA Don Bosco, Ubuntu Festival, Janssen Pharmaceutica (J&J), Hidrodoe en Fairfin zich  ‘SDG Voice 2019’ noemen.

De SDG Voices gaan voor duidelijke  duurzaamheidsdoelstellingen

“Om tegen 2030 de SDGs waar te maken,  zijn de initiatieven van de SDG Voices onmisbaar. Ze informeren over de duurzaamheidsdoelstellingen én zetten burgers en ondernemingen aan tot actie”, onderstreept minister Marie Christine Marghem. Deze campagne moet organisaties doen inzien dat ze hun inspanningen rond duurzaamheid kunnen verbeteren door de SDGs te integreren in hun strategie en hun algemene werking. Op individueel vlak wil ze mensen motiveren om mee te denken over hun bijdrage aan de duurzaamheidsagenda. 

Een jury van experten heeft de volgende zes organisaties geselecteerd om concrete acties rond de SDGs te ondernemen:

                                             

  • Rikolto wilt het voedingsaanbod in de grote supermarktketens zien verduurzamen en dat doen ze samen met de consument. Duurzaam winkelen is nog steeds meer een ideaal dan praktijk. Grote supermarkten passen hun aanbod niet aan en consumenten hun koopgedrag ook niet. Met hun project geeft Rikolto de burger achter dat overwegend onduurzame kassaticket de kans om hun duurzame idealen door te duwen en in dialoog te gaan met de supermarktketens. Zo wordt de makkelijke keuze binnenkort ook een duurzame keuze.  
  • VIA Don Bosco lanceert dit jaar een interactief SDG-spel voor jongeren. Met een SDG-quiz en SDG-uitdagingen van verschillende moeilijkheidsniveau’s ontdekken jongeren de SDG’s op een interactieve manier.
  • Ubuntu Festival gaat op tournee doorheen Vlaanderen en Brussel met de tentoonstelling “Iedereen SDG held”.  Met een reeks persoonlijke, inspirerende, motiverende en vaak ook ontroerende verhalen leren bezoekers alle 17 SDG’s kennen.
  • Janssen Pharmaceutica  — de geneesmiddelentak van de groep Johnson & Johnson  — wil meer vrouwen in STEM sectoren. Met het WiSTEM2D initiatief wil het gezondheidsbedrijf wereldwijd het bewustzijn voor STEM sectoren verhogen bij jongeren en zeker bij jonge meisjes. Hiervoor ontwikkelen ze verschillende programma’s op maat van de jeugd, universiteitsstudenten en professionals.
  • Hidrodoe is een interactief doecentrum rond water. Het is een project van Pidpa, het waterbedrijf van de provincie Antwerpen. Omdat zowel Pidpa als Hidrodoe duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, zet Hidrodoe een gans jaar lang alle 17 SDG's in de kijker. Een reis rond de wereld van de SDG's, een hindernissenparcours om zuiver water te gaan halen en vele andere SDG-initiatieven kleuren dit jaar de kalender van Hidrodoe.  
  • FairFin draagt bij aan een duurzame toekomst door pensioensparen in te zetten voor de SDG’s. Financiële investeringen hebben een grote impact op de toekomst. Als geld geïnvesteerd wordt in financiële labiele markten, wapens, fossiele brandstoffen, …: wat hebben we dan nog aan een potje geld? FairFin wilt mensen sensibiliseren om over te stappen naar duurzame opties en de financiële spelers bewegen om hun duurzaam aanbod uit te breiden.

“Als we de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) van de VN willen waarmaken, moet iedereen zich engageren. Dat zal niet gebeuren zonder de nodige informatie, bewustwording en goede voorbeelden. SDG Voices zijn er om iedereen te inspireren en aan te sporen om mee te helpen werken aan een duurzame toekomst.” zo benadrukt Dieter Vander Beke, directeur van het FIDO.

Meer informatie:

U kunt ook contact opnemen met:

 

* * * Het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) is een expertisecentrum verbonden met de Kanselarij van de Eerste Minister, maar staat onder de bevoegdheid van de Minister van Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling. Overheidsdiensten, organisaties en bedrijven kloppen bij ons aan voor advies rond maatschappelijk verantwoord ondernemen, bedrijven en mensenrechten, duurzame overheidsopdrachten, duurzame evenementen en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s). Wij werken rond deze thema’s de beleidslijnen uit en realiseren ze vervolgens in projecten binnen en buiten de overheid. ***